هكذا كانت ثورتي 2

الثلاثاء، 15 مارس 2011

اسف علي التأخير في الكتابة 
بس الموضوع مش سهل خالص :)
حنكمل كلامنا عن الثورة و اليوم التاني 
اللي حبتديه من اول يوم بليل بعد حريق امن الدولة 
و اتحاد الشرطة مع البلطجية و الامن المركزي اللي اطحن مننا 
في اول يوم جمعة الغضب 
من 3 جبهات و الامن المركزي عدده قليل و مش عارف يعمل حاجة كانوا 4عربيات مدرعة تبقي منهم 2 او واحدة بس كمان لما الصبح شقشق بفضل الله 

الساعة الثامنة مساءاً يوم الجمعة 28-1 
جمعة الغضب 

البلد ساكته فقط البلطجيه بيحموا امن الدولة 
و عربية مدرعة عمالة تلف حولها 
طبعا روحت البيت مش قادر من التعب 
صحيت علي الساعة الواحدة صباحاً 
التليفزيون  في الصالة اخي محمد مستيقظ امام الجزيرة و بينقل علي العربية و BBC كنت مستغرب محمد جداً ايامها
دخل ينام انا جلست مكانه ( التليفزيون حيتحرق بكرة ) من 
كتر الشغل :) حقيقة
فضلت سهران لحد ما سمعت صوت العربية المدرعة بتلف راحية جاية حول امن الدولة 
( كانوا بينقلوا الورق و الوثائق )
الفجر 
يوم التحرير : السبت 29 يناير

دخلت نمت بعد الفجر صحيت علي الظهرية 
نزلت اشوف ايه الجو و هل في احداث جديد في البلد ؟
دا غير اني كنت عاوز اجيب التموين :)
و دا شيء مهم و لازم يتعمل بالاحمر هههه
قابلت صحابي راجعين من الاسكندرية و حكوا لي عن اللي حصل في اسكندرية و الاقسام اللي اتحرقت و مبني المحافظة 
كانوا اول مرة ينزلوا مظاهرة في حياتهم اصلاً :)

اه و كان مازال رائحه الغاز موجوده من امبارح و عمالين تعطس :)

المهم لفيت شوية و عرفت ان المتظاهرين عند جامع التوبة خرجوا بسبب الشاب اللي مات كان من المنطقة 
و يومها سألت استاذي عن الامن حيفضل كدا كتير ؟
قالي لو المدرعة دي وقفت خلاص لانهم مش حيصمدوا اكتر من كدا 
يا دوب رجعت لقيت مجنزرة ( الجيش نزل بقا )  عند امن الدولة و الشباب بيكملوا عليها 
روحت جبت شباب الشارع و رجعنا تاني 
يلا مولوتوف و صدادات و رصاص حي و كل شيء موجود
كنت ورا صداده من اللي جه فيها رصاص بس ربنا ستر و مجتش في حد :)
رجعت تاني عند جامعة التوبة 
جبنا صواريخ بازوكا و ضربناها في الامن المركزي 
جروا و كانوا بيضربوا غاز و رش 
و مرة وحدة هاجوا علينا عمونا يومها و الله 
و دخلنا السوق 
و انا مش عارف افتح عيني اصلا و لا بس الكوفيه
اللي الله يحفظها و يصنها كانت فاكرها حتعمل شغل :)
بس يلا

تليفون 
امي : ايوة يا محمود انت فين يا بني ؟
انا هنا اهو :)
بتعمل ايه ؟ انت فين انا جي في السكة اهوو 
يلا سلام :)
متتأخرش ..
لا اتأخر ايه :)
قفلت و انا كملت طبعا 
و اتصلت بعديها و نفس الموضوع يتكرر
لحد ما لقيت اني ارجع تاني لامن الدولة نشوف ايه النظام 
لقتها بتتحرق :) تاني ؟

الصراحة اتعكننت و روحت و لقيت الناس بتدخل تجيب اللي جوا كانت مووووووووول 
لاب توب سخان دش ملعب 
كل شيء 
( الناس كانت بتقول دا حقنا , الشعب لم يتربي علي ان من سرقك لا تسرقه , من احل لك هذا لا احد الا نفسك ) 
و كل فئة من فئات المجتمع داخله تجيب اللي ينفعها في ناس دخلت تجيب كتب و ناس داخله تجيب فلوس و شتان يعني 


رجعت نزلت تاني و روحت لاحد اصدقائي المقربين اللي ساكنين بقرب من امن الدولة بحيث اشوف اللي بيحصل من فوق 
كان في بالي حاجة واحدة بس 
انا مش داخل مبني امن الدولة لان دا مش مكاني 
و لا انا عاوز منه حاجة ادخل ليه ؟
و علي الرغم اني لازم اصور اللي بيحصل بس مين بقي 
و من حين لاخر كان في صوت اطلاق رصاص و جيوش تجري 
و انا من الطابق العلوي اراهم كالنمل ينتشر 

لحظات و جاء الشباب و القوي السياسية 
و بدأنا نهتف لا للخراب لا للدمار و هكذا 

و أُذن لصلاة المغرب و قبلها بقليل كان استسلم الامن كاملا و اخدنا المدرعة و عربياتهم و لفوا بيها البلد بحلها 
و بدأت اللجان الشعبية في العمل و توزيع المهام و تحصين الشوارع و البنوك و المديريات و الاوبرا و هكذا 

نخلي بقي ااول ليلة في اللجان الشعبية 
قريب ان شاء الله لانها مليئة بالاحداث و الاكشن :)


اسيبكم مع فيديو لهروب المساجين و حريق امن الدولة في نفس التوقيت 





و هذه امن الدولة ( متحف الظالمين الان )



 ودي دمنهور يوم جمعه الغضب 




حريق محكمه دمنهور مساء جمعة الغضب كنت ساعتها بضبط بطفي في البندر :)

و دا فيديو للثورة في دمنهور 

نكمل قريباً ان شاء الله 

الفيديوهات كتير الصراحة مش عارف اختار :)

7 مش كفايه انك تعلق المهم انك تتابعنا ::

مدونه ما كفايه بقى يقول...

الله اكبر ولله الحمد

انا جسمى اقشعر لما قولت ان الامن استسلم

لا صوت يعلو فوق صوت الحق فعلا

الفيديوهات حلوه اوى

عجبنى فيهم اكتر:و هذه امن الدولة ( متحف الظالمين الان )

الله المنتقم

نحياتى لك بشمهندس وكل ود وتقدير

على الهامش: الفيديوهات دى انت اللى سجلتها؟

Unknown يقول...

الحمد لله.....
الله سبحانه وتعالى كان بمدده وجنده معكم
وإن شاء الله تستمر النصرة والفرحة.
آمين

ليلى الصباحى.. lolocat يقول...

السلام عليكم

اشكرك محمود على الفيديوهات الرائعة
من اجمل الاشياء والامور انك توثق وتحفظ هذه الفيديوهات فى مدونتك للتاريخ وكل ما يمر الوقت يشاهدها الزوار للمدونة فى كل العالم

مجهود طيب كتير اخى الكريم بارك اللخ فيك
ومثل ما قالت الاخت ( ماكفاية بقى ) اجمل فيديو متحف الظالمين :)

تحياتى لمجخهودك اخى وبارك الله فيك ويارب يتم علينا الفرح برئيس وقائد صالح ان شاء الله

دمت بخير

مسلمة حرة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مجهود رائع بارك الله فيك
إن شاء الله النصر مستمر بفضل الله وشعب مصر الرائع .. على فكرة أنا نزلت يوم جمعة الغضب ورغم صعوبته كان حقيقى أجمل يوم فى حياتى تشرفت بالخروج فى المظاهرة التى بدأت من مسجد النور وكان فى مقدمتها الشيخ الرائع صفوت حجازى والشاب دائما الشيخ حافظ سلامة وغيرهم
حقيقى طعم الحرية جمييييل ولا يمكن لمن ذاقه أن يفرط فيه أبدا ولو مقابل حياته
فى إنتظار باقى الحلقات
ربنا يبارك فيك

Unknown يقول...

السلام عليكم

متابع أخي الكريم هذه اليوميات..

ارجوك احتفظ بها خارج المدونة.. بالنسبة لي أتابع اي مدونات يكتب أصحابها عن يوميات الثورة من الداخل.. وليس من الإعلام.. لأني حرمت أن أكون في مصر هذه الأيام، فلا تحرمونا مشاركتكم الذكريات التي غيرت وجه مصر..!

تحياتي.

كلمات من نور يقول...

يارب انصرنا ورد كيدهم في نحورهم

REMA~ MOHAMED يقول...

أعجبني كثيرا وافتخر أكثر وأكثر أنك شاب مصري وشرف لي ان اري الامور من خلال عدسة الكاميرا الخاصة بك امنياتي لك بالتوفيق والمزيد والمزيد من هذا